SCHOOL IN ZICHT VOOR
SCHOLEN & LOKALE BESTUREN
Van 08.40 tot 11.50 uur
Van 13.15 tot 16.00 uur
Van 08.40 tot 11.25 uur
Van 08.40 tot 11.50 uur
Van 13.15 tot 15.00 uur
Vanaf 07.30 uur
Tot 18.00 uur
Tot 12.40 uur
Intern
De Zonnebloem is een kleine, warme freinetschool. In een klas zitten maximaal 25 leerlingen. De omgang is persoonlijk, authentiek en met respect voor ieders manier van zijn. Wij werken met dezelfde leerinhouden als een traditionele school, maar onze onderwijsaanpak is geënt op de Freinetvisie. Wij kijken en luisteren anders naar de kinderen. Wij geven hen veel ruimte voor eigen inbreng en initiatief via verschillende freinettechnieken zoals het forum, ons jaarthema, de kring, de projectwerking, de crea-ateliers en vrije tekst.
Onze school zorgt voor een veilig gevoel om zo goed tot leren te komen. Wij staan open voor communicatie binnen de vastgelegde visie en met aandacht voor de schoolse context. Dit doen we steeds samen, omdat we geloven dat verbindende communicatie kansen creëert. Samen leren en samen leven is uitdagend. We zoeken samen naar oplossingen en dragen gedeelde verantwoordelijkheid. Door de komende verbouwingen zal ook ons splinternieuw schoolgebouw in 2024 helemaal opgebouwd en ingericht zijn volgens deze visie.
Bij ons wordt de leerstof aangeboden in een zinvolle leeromgeving waarbij de school zorgt voor de nodige aanpassing en begeleiding. Hierdoor komen we tot verschillende vormen van leren afhankelijk van de noden die er zijn, een mix van schools tot levend leren. Er is voldoende ruimte voor aanschouwen, proefondervindelijk werken, experimenteren en variatie. Maar we geloven ook in aangepaste instructie (uitleg) en begeleiding op maat binnen een afgesproken didactisch kader. Zo komen we tot een sterke samenhang in de school van de kleinsten tot de grootsten.
De klasleerkrachten en zorgkleerkrachten differentiëren binnen hun groep, in de klas. Dit gebeurt zowel voor kinderen die voorstaan, als voor kinderen die achterstaan op niveau. We werken klasoverschrijdend, kinderen kunnen hoger of lager aansluiten. Indien nodig, wordt een individueel traject opgezet onder begeleiding van de zorgcoördinator en in samenwerking met het CLB en externe professionals. Kinderen worden op die manier uitgedaagd aan de hand van hun persoonlijke interesses en talenten, en worden op maat ondersteund.